•
Emeviler zamanında ise Araplar Maveraünnehir'e kadar ilerlediler.
Emevilerin Horasan Valisi Kuteybe b. Müslim Maveraünnehir’i fethederek
Buhara ve Semerkant gibi büyük şehirlere Müslüman Arapları yerleştirdi ve
böylece Türklerin İslam’ı tanımaları için uygun zemin oluşturdu.
Maveraünnehir: Orta Asya’da Seyhun ve Ceyhun Nehirleri arasında kalan
bölgeye verilen isimdir. Burası, Türkistan olarak da bilinir. • Ancak
Emevi yönetiminin uyguladığı siyaset, Türklerin millet olarak İslam’a
girmelerini yavaşlattı. Ömer b. Abdulaziz Devri bu konuda istisna kabul
edilebilir. Zira bu dönemde İslam'ın sadece Arapların değil, tüm
insanlığın kurtuluşu için gönderilen bir din olduğu vurgulandı. • Türkler
arasında İslamlaşma, din adamlarının çabalarıyla hız kazanmıştır.
Abbasilerin hilafeti devralmasından (750) kısa süre sonra Müslüman
ordusu, Batı Türkistan’da Çinlilerle girdiği Talas Savaşında (751) Karluk
Türklerinin desteğiyle Çinlileri ağır bir yenilgiye uğratmıştır. Talas
Savaşı’nda Türkler, Çinlilere karşı, Müslümanların yanında yer alarak
sadece savaşın değil, Türk- Müslüman münasebetlerinin de seyrini
değiştirdiler. Artık bu savaştan sonra Türklerin yüzü İslam dünyasına
döndü.
Bu
olay; Türklerin kitlesel olarak Müslüman olmalarına zemin hazırlamış ve
sonraları Müslümanlığı benimseyen Türkler, Abbasi devletinin askerî ve
siyasi kadrolarında yer almaya başlamıştır. • Abbasi halifeleri yavaş
yavaş Türklerin daha kabiliyetli olanlarını devletlerinin savunmasında
görevlendirmeye başladılar. Abbasilerin takip ettiği doğru siyaset
neticesinde Halife el-Me’mun ve el-Mu’tasım zamanlarında Maveraünnehir sakinlerinin
tamamı Müslüman oldu. Türklerin İslam’ı Kabul Etmelerini Kolaylaştıran
Etkenler
1.
Türklerin Gök Tanrı inançları ile İslam’ın Allah inancı arasında yakın
benzerliklerin bulunması.
2.
İslam’ın öğütlediği yaşam tarzının Türklerin karakter, ideal ve ahlak
anlayışlarına uygun olması.
3.
İslam’ın inanç konusunda zorlayıcı değil, hoşgörülü bir din olması.
4.
Müslümanlarla kurulan olumlu ilişkiler ve mutasavvıfların tebliğ
faaliyetleri.
İslam’ı İlk Kabul Eden
Türk Devletleri Ve Toplulukları
Türklerin
Müslüman olmaları, Emeviler döneminde Türk ülkelerinin fethiyle kısmen
başlamış, Abbasi halifelerinin katkısıyla artmıştır. Müslümanlarla
kurulan siyasi, askerî, ticari ilişkiler ve Türk memleketlerine giden din
adamları, dervişler ve sufilerin çabalarıyla Türklerin İslamlaşma süreci
hız kazanmış ve X. yüzyılın ilk yarısından itibaren Hazarlar,
Karahanlılar ve Gazneliler ilk Müslüman Türk devletleri olarak tarihte
yerlerini almışlardır.
•
Türkler 10. yüzyılın ortalarından itibaren büyük gruplar hâlinde Müslüman
olmaya başladı. Türklerle Araplar arasında kurulan ticari dostluklar
İslamlaşmayı Hazar ülkesinde artırdı. Ticaret için Maveraünnehir’e gelen
Türkler bu bölgede İslam’ı tanıma fırsatı buldular. X. yüzyılda İdil
Bulgarları, Harezmli tüccarlar vesilesi ile tanıdıkları İslamiyet’i
devlet dini olarak benimsediler. • Türklerden İslamiyet’i kabul eden bir
diğer devlet ise Karahanlılar'dır. Saltuk Buğra Han sülalesinin kurduğu
Karahanlı Devleti, İdil-Volga Bulgar Devleti'nden sonraki ilk Müslüman
Türk devletidir. • Karahanlılar’dan sonra kurulan üçüncü Müslüman Türk devleti ise Gaznelilerdir.
•
Selçuklu İmparatorluğunun kurulması ve Türklerin İslam dünyasına hâkim
olmalarıyla Selçuklular, İslam âleminde hem yeniden birliği sağladılar
hem de İslam medeniyetine bilgi ve yetenekleriyle birçok katkıda
bulundular. Malazgirt Zaferi'nin ardından büyük bir Türk nüfusu
Anadolu'ya göç etti. Anadolu’ya ikinci bir göç dalgası da Moğol İstilası
nedeniyle yaşandı. Bu göçlerle başlayan süreç neticesinde Selçuklular
zamanında Anadolu, Osmanlılar zamanında ise Anadolu’nun bir uzantısı olan
Balkanlar’da İslamiyet yayıldı.
|
Henüz yorum yapılmamış.